standardy ochrony małoletnich
I. POSTANOWIENIA WSTĘPNE
1. Niniejszy dokument został stworzony i wdrożony w firmie „Animacje Uśmiechu Warte”, definiują zbiór zasad oraz procedur mające na celu zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa oraz odpowiedniej ochrony przed wszelkimi formami krzywdzenia.
2. W kontekście niniejszych Standardów, poniższe terminy mają następujące znaczenie:
a) krzywdzenie – to zarówno jednorazowe, jak i powtarzające się celowe działanie lub zaniechanie, które może obejmować użycie siły fizycznej, oddziaływanie psychiczne lub ekonomiczne. Obejmuje to wykorzystywanie przewagi fizycznej, psychicznej lub ekonomicznej, naruszanie integralności fizycznej oraz dóbr osobistych małoletniego. Krzywdzenie może przybierać różne formy przemocy, w tym przemoc fizyczną, psychiczną, seksualną oraz ekonomiczną. Obejmuje również popełnienie czynu zabronionego na szkodę małoletniego, zaniedbanie jego potrzeb oraz wszelkie inne działania lub zaniechania, które mogą zagrażać dobru małoletniego, powodować u niego szkody fizyczne lub psychiczne, wywoływać cierpienie, naruszać jego godność, nietykalność cielesną, wolność (w tym seksualną), prywatność, a także budzić w nim uzasadnione poczucie zagrożenia, poniżenia lub
udręczenia, w tym działania podejmowane za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
b) małoletni – należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18 roku życia;
c) personel – należy przez to rozumieć każdego pracownika zatrudnionego przez organizatora na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia, a także osoby współpracujące lub świadczące usługi dla organizatora, takie jak prowadzący zajęcia, stażyści, praktykanci, wolontariusze oraz podwykonawcy;
d) rodzic – rodzic uczestnika lub jego prawny opiekun;
e) organizator – firma „Animacje Uśmiechu Warte”;
f) organy ścigania – prokuratura oraz Policja;
g) uczestnik – małoletni biorący udział w zajęciach, warsztatach, kursach, eventach lub innych usługach oferowanych przez organizatora.
II. ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY UCZESTNIKAMI A PERSONELEM ORGANIZATORA
1. Personel ma obowiązek zapewnić uczestnikom bezpieczny udział w usługach organizatora, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. W swoich działaniach powinien zawsze kierować się dobrem uczestników oraz postępować zgodnie z ich szeroko pojętym interesem.
2. W szczególności personel zobowiązany jest do:a) dbania o profesjonalne relacje z uczestnikami, adekwatne do ich wieku i poziomu rozwoju, przyjazne, ale z zachowaniem odpowiedniego dystansu,
b) odnoszenia się do uczestników z szacunkiem oraz dążenia do wykształcenia w nich umiejętności okazywania szacunku w relacjach społecznych, w tym w relacjach z personelem i innymi uczestnikami,
c) zachowywania się w sposób cierpliwy, wyrozumiały i pełen akceptacji,
d) wykazywania uważności na potrzeby i problemy uczestników,
e) gotowości do wysłuchania uczestników oraz udzielenia im niezbędnego wsparcia i pomocy,
f) rozpoznawania potrzeb i możliwości rozwojowych uczestników,
g) dostosowywania poziomu rozmowy oraz zakresu i sposobu przekazywanych informacji do wieku uczestnika, jego zdolności
rozumienia i stopnia rozwoju,
h) odpowiedniego dostosowywania organizowanych zajęć do wieku i indywidualnych
potrzeb każdego uczestnika,
i) otwartości na współpracę z rodzicami uczestników,
j) szanowania prywatności uczestnika oraz wytyczonych przez niego granic.
3. Personel powinien poświęcać szczególną uwagę uczestnikom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczestnikom z niepełnosprawnościami, uwzględniając ich potrzeby, ograniczenia oraz potencjalne problemy, które mogą wystąpić, w tym w grupie rówieśniczej. Powinien również dążyć do wykształcenia wśród wszystkich uczestników postaw koleżeńskich, wyrozumiałości, chęci niesienia pomocy potrzebującym rówieśnikom
oraz szerokiej tolerancji wobec różnorodności uczestników, ich możliwości, problemów i ograniczeń.
4. Personel powinien traktować wszystkich uczestników w równy sposób. Faworyzowanie lub dyskredytowanie uczestników z jakiejkolwiek przyczyny jest niedopuszczalne. Działania podejmowane przez personel powinny być zawsze uzasadnione, bezpieczne i sprawiedliwe w stosunku do wszystkich uczestników.
5. Personel nie ma prawa do jakiegokolwiek zachowania, które mogłoby zagrażać bezpieczeństwu fizycznemu lub psychicznemu uczestnika, powodować u niego poczucie dyskomfortu, wstydu, zakłopotania lub zagrożenia. W szczególności zabronione jest:
a) nadmierne okazywanie sympatii, komplementowanie oraz pochwały w stopniu przekraczającym uzasadnioną, przeciętną miarę,
b) nadmierne, wykraczające poza uzasadnioną, przeciętną miarę komentowanie postawy, zachowania, wyglądu oraz ubioru uczestnika,
c) w wypowiedziach do uczestnika lub wobec innych osób odnoszenie się do pochodzenia uczestnika, jego sytuacji materialnej lub faktycznej,
d) okazywanie uczestnikowi w jakikolwiek sposób braku szacunku,
e) poniżanie uczestnika, ośmieszanie, obrażanie, zawstydzanie, upokarzanie oraz wyzywanie,
f) zastraszanie, grożenie oraz stosowanie szantażu, w tym emocjonalnego,
g) lekceważenie lub ignorowanie uczestnika,
h) ujawnianie drażliwych danych i informacji na temat uczestnika, w tym m.in. dotyczących jego stanu zdrowia, sytuacji rodzinnej, problemów osobistych oraz niepełnosprawności,
i) utrwalanie, powielanie, publikowanie, wykorzystywanie oraz udostępnianie wizerunku uczestnika oraz jego danych osobowych w sposób lub formie innej niż wynikająca ze zgody rodzica.
6. Organizatorowi zabrania się:
a) stosowania kar cielesnych lub innych, które są niewspółmierne do stopnia przewinienia uczestnika,
b) używania przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym fizycznej, psychicznej, seksualnej lub ekonomicznej,
c) udzielania zgody, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio, na jakiekolwiek krzywdzenie uczestnika, w szczególności poprzez stosowanie przemocy fizycznej, psychicznej lub ekonomicznej przez kogokolwiek,
d) zmuszania uczestnika do wykonywania działań, których nie jest w stanie lub nie chce podjąć,
e) stawiania wymagań uczestnikom z szczególnymi potrzebami edukacyjnymi lub niepełnosprawnościami, które nie uwzględniają ich rzeczywistych możliwości i ograniczeń, a także ignorowania zaleceń wynikających z opinii, orzeczeń i wskazówek dotyczących współpracy z uczestnikiem,
f) jakiegokolwiek działania, które naruszałoby godność uczestnika, oraz udzielania zgody na jakiekolwiek naruszenie tej godności, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio.
7. Personel ma obowiązek zachowywać się wobec uczestnika w sposób jasny, który nie budzi wątpliwości co do charakteru relacji między członkiem personelu a uczestnikiem.
8. Personel jest zobowiązany do respektowania nietykalności cielesnej uczestnika. Kontakt fizyczny między personelem a uczestnikiem powinien być ograniczony do wyjątkowych okoliczności, zwłaszcza w sytuacjach, gdy konieczne jest udzielenie uczestnikowi niezbędnej pomocy.
9. Nie jest dozwolone oglądanie oraz dotykanie intymnych obszarów ciała uczestnika. Dotyk nie może mieć miejsca w sposób, miejscu lub okolicznościach, które mogłyby być źle zrozumiane lub powodować jakikolwiek dyskomfort dla uczestnika.
10. Personel nie ma prawa inicjować ani brać udziału w grach i zabawach, które mogłyby naruszać integralność fizyczną uczestników, zwłaszcza tych, które wymagają bliskiego kontaktu ciała personelu z ciałem uczestnika, pocałunków lub innych działań, które mogą wywołać uczucie dyskomfortu.
11. Uczestnicy nie mogą być zmuszani do gier i zabaw, które naruszają ich integralność fizyczną, wymagają bliskiego kontaktu lub leżenia na sobie nawzajem. Personel ma obowiązek uszanować decyzję uczestnika o odmowie udziału w jakiejkolwiek aktywności, która wiąże się z fizycznym zbliżeniem do innej osoby, niezależnie od jej wieku czy płci, jeśli taka aktywność wywołuje u uczestnika dyskomfort.
12. Wszystkie interakcje personelu z uczestnikami, które wynikają ze współpracy z organizatorem, muszą odbywać się za jego wiedzą. Niedozwolone jest organizowanie lub przeprowadzanie spotkań z uczestnikami (w jakimkolwiek celu, w tym nauki, zajęć, warsztatów itp.) bez zgody organizatora, szczególnie w miejscu zamieszkania personelu lub uczestnika.
13. Nie wolno personelowi nawiązywać ani organizować spotkań towarzyskich z uczestnikami, chyba że istnieją między nimi więzy rodzinne, a spotkania odbywają się za zgodą rodziców.
14. Personel nie ma prawa do organizowania ani prowadzenia kontaktów z uczestnikiem lub jego rodzicami przy użyciu prywatnych numerów telefonów, adresów e-mail, profili na portalach społecznościowych itp., chyba że organizator został wcześniej poinformowany i wyraził na to zgodę.
III. WYMOGI DOTYCZĄCE BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIMI, A W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE
1. Personel ma obowiązek obserwować wzajemne relacje uczestników, monitorować ich przebieg oraz reagować na przypadki krzywdzenia uczestników przez innych uczestników, jak również na zagrożenie krzywdzeniem uczestnika przez innych.
2. Uczestnicy są zobowiązani do okazywania szacunku wszystkim innym uczestnikom, niezależnie od ich wieku, płci, pochodzenia, wyglądu, statusu majątkowego, niepełnosprawności, szczególnych potrzeb edukacyjnych oraz innych cech.
3. Uczestnicy powinni wykazywać się koleżeństwem, wzajemnie sobie pomagać oraz tolerować się nawzajem.
4. W relacjach między uczestnikami zabronione jest:
a) stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy (fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, seksualnej),
b) dokuczanie innym uczestnikom, wyśmiewanie ich, obrażanie, poniżanie, zawstydzanie, upokarzanie,
c) stosowanie gróźb, zastraszanie, szantażowanie,
d) używanie wulgaryzmów, wyzwisk, obraźliwego języka oraz gestów,
e) krzyczenie na innych uczestników, opluwanie ich, szarpanie za ubrania, popychanie, szarpanie za włosy, podstawianie nóg,
f) rzucanie przedmiotami, zarówno swoimi, jak i należącymi do innych uczestników,
g) bicie, kopanie, szczypanie, drapanie, szturchanie,
h) jakikolwiek dotyk wbrew woli uczestnika,
i) zmuszanie do czegokolwiek oraz nakłanianie do działań zabronionych,
j) naruszanie prywatności i prawa do intymności innych uczestników,
k) nakłanianie innych uczestników do palenia, spożywania alkoholu, zażywania środków odurzających lub leków,
l) lekceważenie, izolowanie, wykluczanie z grupy rówieśniczej,
m) jakiekolwiek zachowanie, które może być nieprzyjemne, krzywdzące lub trudne dla innych uczestników.
5. Każdy uczestnik, który doświadczył jakiegokolwiek krzywdzenia ze strony innych uczestników, powinien niezwłocznie zgłosić ten fakt dowolnemu członkowi personelu w dowolnej formie (ustnej, pisemnej, elektronicznej, telefonicznej).
6. Każdy członek personelu, który otrzymał informację lub zauważył krzywdzenie uczestnika przez innego uczestnika lub uczestników, ma obowiązek podjąć działania zgodne z Standardami ochrony małoletnich.
7. Każdy członek personelu, który ma uzasadnione przypuszczenie, że uczestnik może być krzywdzony przez innych uczestników, jest zobowiązany w pierwszej kolejności do bacznej obserwacji, aby potwierdzić lub wykluczyć swoje przypuszczenia, przeprowadzenia dyskretnej i delikatnej rozmowy z krzywdzonym uczestnikiem oraz, w miarę możliwości, z jego rodzicem lub opiekunem prawnym. W przypadku potwierdzenia przypuszczeń, personel powinien niezwłocznie podjąć interwencję.
IV. ZASADY I PROCEDURY PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIE KRZYWDZENIA LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU MAŁOLETNIEGO
1. Organizator i jego pracownicy mają obowiązek przestrzegania następujących zasad interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia uczestnika:
a) czas interwencji – powinna być podjęta niezwłocznie po ujawnieniu krzywdzenia lub uzasadnionym podejrzeniu krzywdzenia uczestnika,
b) poufność – interwencja powinna odbywać się z poszanowaniem dóbr osobistych uczestnika, w tym jego godności i prywatności, z jak największym ograniczeniem dostępu do informacji dla innych osób, z uwzględnieniem ochrony danych osobowych uczestnika,
c) wrażliwość i profesjonalizm – podczas interwencji należy zapewnić uczestnikowi wsparcie personelu i postępować w sposób delikatny.
2. Personel ma obowiązek zwracać szczególną uwagę na:
a) istniejące obrażenia ciała uczestnika (np. sińce, rany),
b) widoczne symptomy dolegliwości bólowych i złego samopoczucia,
c) stany napięcia nerwowego, nerwowość, nadwrażliwość, płaczliwość, zmienność nastrojów,
d) agresję, nadpobudliwość,
e) wycofanie w relacjach z rówieśnikami,
f) apatię, smutek, płaczliwość, przygnębienie,
g) niechęć do powrotu do domu, strach lub inne objawy mogące wskazywać na niewłaściwe relacje z rodzicami, opiekunami lub innymi osobami, z którymi uczestnik spędza czas.
3. Personel powinien dążyć do wyjaśnienia przyczyn stwierdzonych niepokojących objawów, w pierwszej kolejności poprzez rozmowę z uczestnikiem.
4. Personel powinien również obserwować rodziców uczestnika oraz inne osoby opiekujące się nim, zwracając uwagę na:
a) relację z uczestnikiem i sposób odnoszenia się do niego,
b) zachowania wykazujące przemoc, takie jak szarpanie, popychanie, bicie, wyzywanie, poniżanie, krzyk, zastraszanie,
c) ich wygląd, higienę, trzeźwość oraz stan wskazujący na regularne nadużywanie alkoholu,
d) reakcję uczestnika na spotkanie z daną osobą.
5. W przypadku podejrzenia krzywdzenia uczestnika, członek personelu powinien przeprowadzić rozmowę z uczestnikiem w dyskretnych warunkach, nie wywierając na nim presji.
6. Jeśli podejrzenie krzywdzenia uczestnika się utrzymuje, personel powinien niezwłocznie powiadomić organizatora, który może przeprowadzić rozmowę z uczestnikiem lub jego rodzicami, lub złożyć odpowiednie zawiadomienie organom ścigania.
7. O ile bezpieczeństwo uczestnika nie jest zagrożone, personel powinien najpierw podjąć działania wyjaśniające, w tym obserwacje i rozmowy z uczestnikiem oraz, jeśli to uzasadnione, z rodzicami.
8. W przypadku stwierdzenia zagrożenia bezpieczeństwa uczestnika, zwłaszcza gdy opiekę nad nim sprawuje osoba w stanie nietrzeźwym lub agresywnym, personel ma obowiązek powiadomić Policję i organizatora.
9. Personel powinien również obserwować zachowanie innych członków personelu względem uczestników, aby upewnić się, że nie naruszają oni standardów ochrony małoletnich.
10. W przypadku stwierdzenia niewłaściwego zachowania innego członka personelu, należy niezwłocznie powiadomić organizatora.
11. Organizator podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie zgłoszenia, w tym prowadzenie własnych obserwacji i rozmów z członkiem personelu.
12. Jeśli istnieją podstawy do uznania zgłoszenia za prawdopodobne, organizator może złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
13. Personel powinien zwracać uwagę na funkcjonowanie uczestników w grupie rówieśniczej i w przypadku stwierdzenia krzywdzenia uczestnika, podjąć odpowiednie działania, w tym udzielić pomocy i wsparcia.
14. W sytuacjach nagłych, członek personelu powinien podjąć natychmiastową interwencję, aby udzielić uczestnikowi pomocy, w tym:
a) próbować przerwać krzywdzenie, o ile nie wiąże się to z narażeniem jego samego,
b) udzielić pierwszej pomocy lub wezwać karetkę,
c) powiadomić Policję i inne służby ratunkowe,
d) zawiadomić organizatora i spisać notatkę służbową z przebiegu zdarzenia.
V. OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ O ZDARZENIACH ZAGRAŻAJĄCYCH MAŁOLETNIEMU I UDZIELENIE MU WSPARCIA
1. Odpowiedzialność za przyjmowanie i przetwarzanie zgłoszeń dotyczących zdarzeń zagrażających uczestnikowi oraz za podjęcie działań mających na celu udzielenie wsparcia i pomocy uczestnikowi spoczywa na organizatorze lub osobie wyznaczonej.
2. Każda osoba, która uzyskała wiedzę o krzywdzeniu uczestnika lub ma uzasadnione podejrzenie krzywdzenia, jest zobowiązana do zgłoszenia tego faktu organizatorowi lub osobie wyznaczonej. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia dotyczy organizatora, zgłoszenie powinno być skierowane do innej osoby funkcyjnej. W takim przypadku obowiązki organizatora wynikające z niniejszych Standardów ochrony małoletnich przechodzą na tę osobę funkcyjną.
3. Zgłoszenia dokonane osobie innej niż wskazana w ust. 1 muszą być niezwłocznie przekazane organizatorowi w celu podjęcia odpowiednich działań zgodnych z Standardami ochrony małoletnich.
4. Zgłoszenie dotyczące krzywdzenia uczestnika może być dokonane w dowolnej formie, w tym ustnie podczas osobistego kontaktu z członkiem personelu, telefonicznie, pisemnie lub elektronicznie.
5. Organizator ma obowiązek niezwłocznie przystąpić do weryfikacji zasadności zgłoszenia.
6. Osoba przyjmująca zgłoszenie dotyczące krzywdzenia uczestnika powinna:
a) wysłuchać zgłaszającego z uwagą i zrozumieniem,
b) unikać osądzania oraz wyrażania swoich ocen na temat zgłoszenia,
c) powstrzymywać się od rozstrzygania o przedmiocie zgłoszenia oraz od składania obietnic co do rezultatów podejmowanych działań,
d) zadawać zgłaszającemu pytania oraz dążyć do zebrania jak największej ilości informacji,
e) udzielić zgłaszającemu informacji na temat obowiązujących procedur wynikających ze Standardów ochrony małoletnich oraz wstępnych informacji o możliwych działaniach.
VI. ZASADY USTALANIA PLANU WSPARCA MAŁOLETNIEGO PO UJAWNIENIU KRZYWDZENIA
1. Rodzaj oraz forma wsparcia po ujawnieniu krzywdzenia są ustalane indywidualnie dla każdego krzywdzonego uczestnika w ramach planu wsparcia (plan wsparcia uczestnika).
2. Plan wsparcia dla uczestnika jest opracowywany przez organizatora niezwłocznie po weryfikacji zgłoszenia.
3. Plan wsparcia powinien być przedstawiony rodzicom lub opiekunom prawnym uczestnika. Organizator ma prawo zadecydować o niewprowadzaniu planu wsparcia do wiadomości rodzica, który krzywdził uczestnika, zwłaszcza w sytuacji, gdy jego dotychczasowe zachowanie wskazuje na niecelowość takiego działania lub mogłoby zagrażać dobru dziecka.
4 Plan wsparcia powinien precyzować kluczowe kwestie związane z udzieleniem uczestnikowi pomocy, w ramach kompetencji i możliwości organizatora.
5. Plan wsparcia powinien być elastyczny i w razie potrzeby na bieżąco modyfikowany.
6. Plan wsparcia uczestnika powinien zawierać w szczególności:
a) identyfikację krzywdzonego uczestnika, w tym jego dane osobowe umożliwiające identyfikację,
b) dane osobowe oraz kontaktowe rodziców uczestnika,
c) informacje o domniemanym lub ustalonym sprawcy krzywdy,
d) opis sposobu krzywdzenia oraz istotne informacje dotyczące zachowania wobec uczestnika i krzywdy,
e) rodzaj i formę wsparcia dla uczestnika, a także zestawienie zaplanowanych działań,
f) wykonawców planu wsparcia, wraz z określeniem ich podstawowych obowiązków,
g) okres objęcia uczestnika planem wsparcia,
h) zastosowane formy interwencji w celu przeciwdziałania krzywdzeniu.
7. W przypadku, gdy dobro uczestnika tego wymaga, organizator informuje wszystkich lub wybranych członków personelu o objęciu uczestnika planem wsparcia, instruując ich o sposobie postępowania z uczestnikiem w kontekście problemów wynikających z krzywdzenia.
8. Wsparcie dla uczestnika, określone w indywidualnym planie wsparcia, może obejmować w szczególności:
a) przeprowadzanie rozmów informacyjnych z personelem oraz uczestnikami krzywdzącymi lub w jakikolwiek sposób uczestniczącymi w krzywdzeniu, w celu zwrócenia ich uwagi na istniejący problem w grupie oraz określenia wytycznych dotyczących odpowiedniego postępowania,
b) organizowanie rozmów przez organizatora z rodzicami krzywdzonego uczestnika oraz rodzicami uczestników krzywdzących, w celu poinformowania ich o stwierdzonym lub podejrzewanym krzywdzeniu, ustalenia wspólnej ścieżki działania, a w przypadku braku zainteresowania współpracą – rozważenie zgłoszenia do sądu opiekuńczego lub zawiadomienia organów ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, o ile zajdą do tego podstawy,
c) ustalenie i podjęcie działań profilaktycznych dla danej grupy, obejmującej krzywdzonego uczestnika oraz uczestników krzywdzących, a w razie potrzeby również innych uczestników, mających na celu ochronę uczestnika oraz zapobieżenie powtórzeniu się problemu,
d) złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, uruchomienie procedury „Niebieskiej Karty”, zgłoszenie do sądu opiekuńczego oraz dokonanie zgłoszenia do odpowiedniego ośrodka pomocy społecznej,
e) składanie odpowiednich zgłoszeń do organów, sądów, urzędów, instytucji oraz zakładów opieki zdrowotnej, które mają na celu
pomoc uczestnikowi.
VII. PROCEDURY I OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA SKŁADANIE ZAWIADOMIEŃ O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA
NA SZKODĘ MAŁOLETNIEGO, ZAWIADAMIANIE SĄDU OPIEKUŃCZEGO I WSZCZYNANIE PROCEDURY
„NIEBIESKIEJ KARTY”
1. Zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa są składane przez organizatora. W przypadku jego nieobecności, prawo to przysługuje każdemu członkowi personelu, który ma wiedzę lub uzasadnione podejrzenie dotyczące krzywdzenia uczestnika.
2. Jeśli organizator odmówi dokonania zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa dotyczącego krzywdzenia uczestnika, takie zawiadomienie, nawet w sprawach niepilnych, może być złożone przez każdego członka personelu, który uzyskał wiedzę o możliwości krzywdzenia
uczestnika. Członek personelu powinien poinformować organizatora o dokonanym zgłoszeniu.
3. W trakcie postępowania przygotowawczego dotyczącego krzywdzenia uczestnika, personel jest zobowiązany do współpracy w niezbędnym zakresie z organami ścigania, w tym do stawiania się na wyznaczone terminy przesłuchań w charakterze świadka oraz udzielania informacji zgodnie ze swoją wiedzą.
4. Personel ma obowiązek informować organizatora o działaniach podjętych przez personel w postępowaniu prowadzonym przez organy ścigania, dotyczącym krzywdzenia małoletniego. Wszelkie opinie o uczestniku, jego rodzinie lub sytuacji, pisemne informacje, inne dokumenty i dane związane z uczestnikiem, które personel został poproszony o sporządzenie lub wydanie, wymagają uprzedniego pisemnego zatwierdzenia przez organizatora,
który jest zobowiązany do zapewnienia wydania dokumentów i udostępnienia informacji zgodnie z przepisami prawa oraz w zakresie swoich kompetencji.
5. W przypadku stwierdzenia przez personel krzywdzenia uczestnika lub uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia uczestnika w rodzinie, szczególnie w sytuacji prawdopodobnego zaniedbywania uczestnika, stosowania kar cielesnych, przemocy fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, seksualnej, nadużywania władzy rodzicielskiej lub rażącego niewywiązywania się z obowiązków rodzicielskich względem uczestnika, zamieszkiwania przez
uczestnika w trudnych warunkach, wychowywania się w środowisku alkoholowym lub obarczonym czynnikiem patologicznym, oraz w innych przypadkach, w których sąd opiekuńczy może wszcząć postępowanie z urzędu, organizator informuje właściwy miejscowo sąd opiekuńczy o zdarzeniu uzasadniającym wszczęcie postępowania z urzędu.
6. W przypadku stwierdzenia krzywdzenia uczestnika lub uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia uczestnika w rodzinie, w tym polegającego na dopuszczaniu się zaniedbań, stosowaniu agresji, kar cielesnych, innych form przemocy fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, seksualnej, organizator może z własnej inicjatywy lub na prośbę innych osób, doprowadzić do wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty” wobec rodziny uczestnika poprzez dokonanie odpowiedniego zgłoszenia na Policji lub w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej.
VIII. SPOSÓB DOKUMENTOWANIA I ZASADY PRZECHOWYWANIA UJAWNIONYCH LUB ZGŁOSZONYCH INCYDENTÓW LUB ZDARZEŃ
ZAGRAŻAJĄCYCH DOBRU MAŁOLETNIEGO
1. Organizator jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji dotyczącej wszystkich ujawnionych lub zgłoszonych przypadków krzywdzenia uczestnika, incydentów oraz zdarzeń zagrażających dobru małoletniego. Dokumentacja ta jest tworzona w formie akt interwencyjnych.
2. Dla każdego przypadku zakłada się odrębne akta interwencyjne, przy czym dla jednego uczestnika prowadzone są jedynie jedne akta interwencyjne.
3. Akta interwencyjne są przechowywane zgodnie z obowiązującymi zasadami ochrony danych osobowych uczestników.
4. Akta interwencyjne zawierają: zgłoszenia, notatki służbowe, karty interwencji, plany wsparcia, protokoły, zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, zestawienie podjętych działań oraz wszelkie inne dokumenty związane z danym uczestnikiem lub konkretnym przypadkiem.
5. Każda osoba, która otrzyma zgłoszenie dotyczące krzywdzenia uczestnika, ma obowiązek sporządzić notatkę służbową, w której należy wskazać datę i formę otrzymanego zgłoszenia, imię, nazwisko oraz wszystkie uzyskane informacje. Notatka ta powinna być przedłożona organizatorowi wraz z przekazanym zgłoszeniem. (Załącznik nr 1)
IX. ZAKRES KOMPETENCJI OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU DO STOSOWANIA STANDARÓW, ZASADY
PRZYGOTOWANIA TEGO PERSONELU DO ICH STOSOWANIA ORAZ SPOSÓB DOKUMENTOWANIA TEJ CZYNNOŚCI
1. Odpowiedzialność za przygotowanie personelu do stosowania Standardów ochrony małoletnich spoczywa na organizatorze lub osobie przez niego wyznaczonej.
2. Osoby, o których mowa w ust.1:
a) udostępniają personelowi Standardy ochrony małoletnich, zobowiązując ich do zapoznania się z ich treścią,
b) na bieżąco udzielają personelowi informacji, instrukcji oraz wyjaśnień, a w razie potrzeby dostarczają przykładowe wzory dokumentów, takie jak notatki służbowe, karty interwencji czy protokoły,
c) prowadzą obserwacje dotyczące efektywności funkcjonowania Standardów ochrony małoletnich oraz ich skuteczności, zbierają postulaty personelu dotyczące aktualizacji i wprowadzają odpowiednie zmiany.
3. Personel potwierdza organizatorowi, że zapoznał się z obowiązującymi Standardami ochrony małoletnich oraz zobowiązuje się do ich stosowania, składając w tej sprawie pisemne oświadczenie.
X. ZASADY PRZEGLĄDU I AKTUALIZACJI STANDARDÓW
1. Standardy ochrony małoletnich są wprowadzane, modyfikowane oraz uchylane przez organizatora.
2. Standardy podlegają obowiązkowej ocenie i aktualizacji przynajmniej co dwa lata, licząc od daty ich wprowadzenia lub ostatniej aktualizacji, w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.
3. Standardy mogą być aktualizowane w dowolnym momencie, w zależności od potrzeb uczestników oraz zmieniającej się sytuacji, dotychczasowych doświadczeń, a w szczególności ich skuteczności.
4. Każdy członek personelu ma prawo zgłosić organizatorowi w formie pisemnej propozycję wprowadzenia zmian lub uzupełnień do obowiązujących Standardów ochrony małoletnich.
5. Wszelkie zmiany w Standardach ochrony małoletnich będą ogłaszane poprzez zamieszczenie na stronie internetowej organizatora jednolitego tekstu zmienionych Standardów oraz ich wersji skróconej.
XI. ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNETOWEJ, PROCEDURY OCHRONY UCZESTNIKÓW PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI I ZAGROŻENIAMI W SIECI INTERNETOWEJ ORAZ UTRWALONYMI W INNE FORMIE
1. Ze względu na brak zapewnienia dostępu do sieci internetowej dla małoletnich przez organizatora, nie wprowadza się zasad dotyczących korzystania z urządzeń ani procedur ochrony uczestników przed szkodliwymi treściami i zagrożeniami w sieci oraz w innych formach.
2. Wszelkie zauważone szkodliwe i niedozwolone treści należy zgłaszać organizatorowi.
3. Uczestnicy mają prawo do korzystania z własnych urządzeń elektronicznych, w tym z dostępu do internetu, z zastrzeżeniem, że zabronione jest:
a) przeglądanie, odtwarzanie, pokazywanie, udostępnianie treści i materiałów, które nie są przeznaczone dla małoletnich lub są przeznaczone dla starszych małoletnich, a także treści okrutnych, brutalnych, związanych z przemocą, nawołujących do nienawiści, nietolerancji, krzywdzenia, prześmiewczych, znieważających lub zniesławiających inne osoby, w szczególności innych uczestników lub personelu, pornograficznych oraz innych, które mogą negatywnie wpływać na psychikę i zachowanie uczestników,
b) granie w gry, które zawierają elementy przemocy, agresji lub brutalnych obrazów,
c) rejestrowanie wizerunku, w tym nagrywanie materiałów wideo, robienie zdjęć, nagrywanie dźwięku innych uczestników lub personelu bez ich jednoznacznej zgody, a także wykorzystywanie tych nagrań w jakikolwiek sposób, w tym ich udostępnianie innym, publikowanie w internecie,
drukowanie lub wykorzystywanie w inny sposób,
d) wykonywanie czynności, o których mowa w punkcie c) w odniesieniu do uczestników z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, nawet za ich zgodą,
e) nękanie innych uczestników oraz personelu przy użyciu urządzeń elektronicznych w jakikolwiek sposób, w szczególności poprzez wykonywanie wielu połączeń telefonicznych, wysyłanie licznych wiadomości SMS, MMS, za pośrednictwem aplikacji i komunikatorów, do osób, które sobie tego nie życzą,
f) jakiekolwiek krzywdzenie lub narażanie na krzywdę, sprawianie przykrości, ośmieszanie, poniżanie, robienie sobie żartów lub inne nieprzyjemne zachowania wobec uczestników lub personelu z użyciem urządzeń elektronicznych.
4. Każdy członek personelu, który zauważy niewłaściwe wykorzystanie urządzeń elektronicznych oraz internetu, ma obowiązek natychmiastowej reakcji, prowadzącej w pierwszej kolejności do zaprzestania zabronionego działania. Reakcja powinna być odpowiednia i dostosowana do przewinienia uczestnika.
XII. ZASADY I SPOSÓB UDOSTĘPNIANIA RODZICOM ALBO OPIEKUNOM PRAWNYM LUB FAKTYCZNYM ORAZ MAŁOLETNIM
STANDARDÓW DO ZAZAJOMIENIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA
1. Standardy ochrony małoletnich są dostępne dla rodziców oraz uczestników, aby mogli się z nimi zapoznać i stosować je, poprzez publikację na stronie internetowej organizatora (www.usmiechu-warte.pl).
2. Organizator informuje rodziców o obowiązujących Standardach ochrony małoletnich, podkreślając konieczność zapoznania się z ich treścią oraz ich stosowania, a także wskazując miejsca, w których są one udostępnione, oraz znaczenie tego dokumentu.
3. Przedstawione Standardy ochrony małoletnich obowiązują od dnia 13.08.2024
4. Załączniki do Standardów ochrony małoletnich stanowią ich integralną część.
_______________________________
Podpis organizatora
Załącznik nr 1 – Karta interwencji.
Imię i nazwisko małoletniego |
|
|
Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) |
|
|
Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia (imię |
|
|
Opis działań podjętych przez personel |
Data i miejsce |
Opis |
|
|
|
Przeprowadzone rozmowy z opiekunami małoletniego |
Data i miejsce |
Opis |
|
|
|
Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe lub |
– zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa – wniosek o wgląd w sytuację małoletniego/rodziny – ………………………………………………………………………… |
|
Dane dotyczące interwencji (nazwa organu do którego zgłoszono interwencje) i data interwencji |
|
|
Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli podmiot uzyskał |
Data |
Działanie |
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik nr 2 – Oświadczenie pracownika.
Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich
Oświadczam, że ja niżej podpisany …………………………………………………………………… zapoznałem się ze Standardami Ochrony Małoletnich przyjętych w firmie Animacje Uśmiechu Warte oraz zobowiązuje się do ich przestrzegania w szczególności do raportowania informacji na temat zdarzeń i działań niezgodnych z ich treścią.
……………………………………………………………….
(data i podpis składającego oświadczenie)
Załącznik nr 3 – Standardy Ochrony Małoletnich (wersja skrócona dla małoletnich)
Zasady dotyczące kontaktów z pracownikami
Pracownikom zabrania się robienia zdjęć lub nagrywania filmów bez Twojej zgody oraz zgody Twoich rodziców lub opiekunów.
Pracownicy są zobowiązani do zachowania odpowiedniego zachowania w Twojej obecności. Nie mogą używać wulgarnych słów, gestów ani żartów, obrażać nikogo, ani odnosić się do Twojej atrakcyjności. Przemoc w jakiejkolwiek formie jest absolutnie niedopuszczalna.
Nie wolno nawiązywać z Tobą relacji romantycznych ani składać propozycji o nieodpowiednim charakterze. Pracownicy nie mogą oferować Ci alkoholu, papierosów ani żadnych nielegalnych substancji, a także nie mogą ich używać w Twojej obecności.
Pracownicy nie mają prawa przyjmować od Ciebie pieniędzy ani prezentów. Masz prawo być traktowany na równi z innymi dziećmi, a pracownicy nie powinni faworyzować nikogo.
Dotykanie Cię przez pracowników jest dozwolone tylko za Twoją zgodą i w sposób, który jest dla Ciebie komfortowy. Pracownicy nie mogą Cię bić, szturchać, popychać ani dotykać w sposób, który jest dla Ciebie nieodpowiedni.
Pracownicy mogą kontaktować się z Tobą wyłącznie w czasie pracy i w związku z wykonywanymi obowiązkami. Zabrania się zapraszania Cię do ich miejsca zamieszkania, spotykania się z Tobą poza godzinami pracy oraz kontaktowania się z Tobą przez media społecznościowe lub prywatny telefon.
Zasady dotyczące komunikacji
Pracownicy, którzy kontaktują się z Tobą w trakcie pracy, powinny wykazywać się uprzejmością i szanować Twoje potrzeby. Pracownicy nie mogą stosować wobec Ciebie przemocy.
Masz prawo zadawać pytania pracownikom i oczekiwać wyczerpujących odpowiedzi. Pracownicy nie mają prawa krzyczeć na Ciebie.
Masz prawo do informacji o wszystkich decyzjach podejmowanych w Twoim imieniu oraz do wyjaśnienia, dlaczego takie decyzje zostały podjęte.
Twoja prywatność jest ważna. Pracownicy nie mogą przekazywać informacji o Tobie innym dorosłym ani dzieciom, z wyjątkiem Twoich rodziców lub opiekunów.
Załącznik nr 5 – Monitoring standardów – ankieta dla pracowników (link)